Siirry pääsisältöön

Kokemusasiantuntija Mian kuulumisia / Poikkeuksellista toipumista



POIKKEUKSELLISTA TOIPUMISTA

Tätä kirjoittaessani takana on pilvinen mutta raitis vappu. Nyt ulkona paistaa ihana kevätaurinko. Kuinka olenkaan kaivannut sitä tämän pitkän ja harmaan syksyn, talven ja keväänkin jälkeen! Ja juuri saadun tiedon mukaan puretaan osa rajoituksista! Nyt on hiukan helpompi hengittää, eikös vain. Kevätaurinkoa sinne tunnelin päähänkin.

Tämä kevät jää mieliimme hyvin poikkeuksellisena. Vaikka kevätaurinko lämmittääkin jo mukavasti, eletään varjossa. Koronan varjossa. Tämä varjo on langennut jokaisen meidän päälle. Meidät on pysäytetty. Hekin, jotka ovat tottuneet pitämään ajatuksensa työssä, on nyt pakotettu pysähtymään. Ja jo liikkumisen rajoitukset, vapauteen puuttuminen, tuovat arkeen täysin uuden muodon. Kuntoutujalle, toipujalle, tuo korona omat yksilölliset haasteensa. Matalan kynnyksen paikat ovat sulkeneet ovensa ja samanaikaisesti mm. psykiatrinen hoito tapahtuu pitkälti etäkontaktien varassa. On kuin eläisimme liian pitkää heinäkuuta ja koko Suomi on suljettu. Ja seurauksetkin ovat helposti sen mukaiset. Retkahduksia voi tapahtua kun "ei ole mitään tekemistä". Pitkällekin toipumisen polulla edenneet ovat vaarassa pudota osallistujasta takaisin avunsaajaksi.

Mitä sitten voisi tehdä? Ehkä tärkein kysymys poikkeuksellisen tilanteen ääressä on "mitä minä voin tehdä koronasta huolimatta kun toisessa vaakakupissa on raittius?". Käytetäänpä hetki aivotyöhön. Kuvittele mitä tekisit ilman rajoituksia ja sen jälkeen mieti, olisiko näitä unelmiasi mahdollisuus toteuttaa? Ehkä eri tavalla mihin olemme tottuneet, mutta voisiko joku keino kuitenkin löytyä?

Seuraavassa hiukan oman "ajatusleikkini" tuloksia. Voimme tavata toisiamme, kunhan huolehdimme tarkkaan ohjeistuksista. Raikkaassa ulkoilmassa on vielä paremmin toteutettavissa etäisyydet. Kasvotusten tapaamisen lisäksi on apuna myös tekniikka. Puhelin on jo vanha, mutta silti toimiva keksintö. Sen rinnalle on tullut videopuhelut ja Teams, Zoom yms.  jotka mahdollistavat myös suurempien ryhmien kokoontumisen. Myös päihdeluennot olisi mahdollista pitää internetin välityksellä.

Suurimpana viestinä haluan kai omalta osaltani sanoa, että meitä koulutettuja "puskureita", kokemustoimijoita, on nyt kotona pyörittelemässä peukalojaan. Kyllä, vaikka kenttä huutaa apua. Ei ehkä ääneen, koska juuri nämä ihmiset ovat niitä yhteiskunnan pieniäänisimpiä. Mutta avuntarve on valtava.  Jos saisin itse päättää, olisin tukemassa jonkun toisen toipumista. Samalla oma päihteettömyyteni muuttuisi vielä merkityksellisemmäksi. Pohdin kuinka tärkeää on osallistuminen, toisen auttaminen. Ihan konkreettinen tekeminen, tapahtuipa se sitten internetin välityksellä tai vaikkapa luonnossa kävellen. Haluaisin olla se, joka kiskaisee kuilun reunalta ylös. Ja pitää pinnalla, huonollakin hetkellä. Tällä olisi myös kauaskantoiset vaikutukset. Toipujat pysyisivät polullaan ja mahdollisesti voisivat saada jonkun toisenkin samalle tielle. Matkalle kohti raitista tulevaisuutta. Halpa hinta siitä, mitä saattaisi ilman mitään toimintaa olla vastassa, eikös vain? Tällainen olisi juuri tällä hetkellä tämän äidin, isoäidin, vaimon, toipujan ja koulutetun kokemustoimijan, unelmien korona-aika.

Haluan toivottaa juuri Sinulle ihanan raitista toukokuuta tämän Viktor Frankl'n lauseen myötä! "Ihmiseltä voidaan viedä kaikki paitsi yksi asia: ihmisen vapaus valita oma asenteensa, oli tilanne mikä hyvänsä."

Terkuin, Mia

ps. pitäkää itsenne ja läheisenne terveenä!




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lähtö

  Lähtö. Ihan ovella, vieressä. Se saa mieleni matalaksi, itkuiseksi, ahdistuneeksi. Kuin mustaakin mustempi pilvi olisi pysähtynyt, jämähtänyt kohdalleni koskaan lähtemättä pois. Se oli tullut jäädäkseen, pysyäkseen ikuisesti. Sen tuoma kylmyys, loputon rankkasade muistuttaa omia tuntemuksiani. Kyyneleet, ne surun tuomat kyyneleet löytävät helposti tiensä sinisiin silmiini. Itku, jonka loppua ei näy horisontissa. Ei vaikka miten katsookin kiikareilla. Paha olo on tullut siten jäädäkseen. Ei ole ulospääsyä.  Olen umpikujassa enkä tiedä mitä tehdä, minne mennä tai miten reagoida vallitsevaan tilanteeseen, joka on pelkästään itse aiheutettu. Omien väärien valintojen vuoksi minun on lähdettävä ja jätettävä taakseni kaikki se rakkaus, tärkeys sekä pysyvyys mitä minulla elämässäni on ja on ollut. Tietoisuus siitä saa oloni jo ennestäänkin huonommaksi.  Voiko tämän huonompaa oloa enää edes olla? Sitä en tiedä, vaikka miten olen yrittänyt sitä miettiä. Minun on sanottava hyvästi niin monille

Hei, minun nimeni on huume

Tuhoan koteja, revin perheitä toisistaan, otan lapsia ja se on vasta alkua. Olen kalliimpaa kuin timantit ja kulta. Tuon suruja ja jos tarvitset minua muista, että olen helposti löydettävissä. Minä elän kaikkialla ympärilläsi, asun rikkaassa, asun köyhässä, asuin kouluissa ja kaupungeissa. Asun kaduilla ja ehkä jopa naapureissasi. Minun voimani on mahtava: kokeile niin näet, mutta jos sen teet, et voi koskaan olla varma, että emme enää koskaan päästä toisistamme irti. Voit yrittää minua kerran ja voisin antaa sinun mennä, mutta yritä minua kahdesti niin otan sielusi – olet omani, kun meillä on toisemme sinä varastat ja valehtelet vuokseni. Teet mitä sinun täytyy saadaksesi kokea minut uudestaan. Teet rikoksia, minun hurmani on sen arvioista. Sylissäni tunnet ilon. Sinä valehtelet vanhemmillesi. Voit varastaa isältäsi, kun näet heidän kyyneleensä sinun pitäisi tuntea surua, mutta minun valtani on niin suuri, että kauttasi vaikutan, jopa läheistesi elämään. Voit unohtaa oman moraalisi

ELÄMÄN TUHO JA UUSI ALKU!!

  Olen kokenut tätä ennenkin, kaikenlaista pahuutta, mutta se on lievä ilmaisu mitä tapahtui 17.10.2005. ___________________________________________ En ikinä unohda niitä poliisien sanoja, kun tullaan putkan ovelle sanomaan, että sinut Jukka Rantala tullaan pidättämään ryöstömurhasta. En reaktioni oli TUSKA, joka oli lievä ilmaisu.   Olin juuri ”koonnut” pöydälle tuhannen palapelin valmiiksi ja se TUHOTAAN LATTIALLE! Tilanne oli toivoton, kaoottinen, täynnä epätoivoa ja tuskaa (jopa itsemurhaa).                           ___________________________________________ MIETIN MITÄ NYT KUN EDESSÄ ON EK (elinkautinen)?                           ___________________________________________ Olin pienessä kopissa ilman sähköä, radioita ja tv:tä. Sitten tajusin onhan mulla kynä ja paperia. Siitä aloin rakentaa omaa päivärytmiäni. Aamupala, punnerrukset, tunnin kävely, KIRJOITTAMINEN JA KIRJOITTAMINEN. Oon jo muutaman ”palan” saanut pöydälle paikoilleen. Alan saamaan pikkuhiljaa itses